Seniorlivet er tilbake

Jeg skal ikke påstå at seniorlivet et strevsomt, men heldigvis er det fullt av utfordringer. Det aller viktigste er å leve så aktivt at jeg føler meg litt nyttig. Vi over 70 har en jobb å gjøre for å holde både kropp og sjel i trim slik at vi klarer oss selv lengst mulig. Hvis vi er så heldige som jeg er, har full førlighet og er i god fysisk form så kan vi kanskje bruke tid til å være noe for andre som ikke er fullt så heldige. Røde Kors etterlyser besøksvenner, riktignok kanskje først og fremst yngre besøksvenner, men vi eldre kan ganske sikkert gjøre en innsats også. Hvis noen har bruk for det jeg kan profesjonelt, ja så er det en stor lykke for meg. Det skjer ikke så veldig ofte nå for tiden, desto hyggeligere er det når det skjer.

Jeg har tidligere skrevet om morgengymnastikken – hvor viktig den er for å få kroppen i gang. I dag skulket jeg fordi lille Pia /dachs 6 måneder) insisterte på tur klokken 07.00 og min bedre halvdel skulle på jobb (79 år!). Ny tur klokken 08.00 med hyggelig turfølge, terrier med matfar, langs Akerselva. Frokost og avis ble for fristende etter all denne fysiske aktiviteten, men jeg vet det blir nye muligheter – både for tur og for gymnastikk!

I går var den første litt varme ettermiddagen med sol på veldig lenge og det passet utmerket med familiemiddag hos datter for å feire datterdatters 7 årsdag. Perfekt!

Avslutningsvis må jeg uttrykke min henrykkelse over Trine Eilertsens kloke og innsiktsfulle kommentarer i Aftenposten. Lørdag skrev hun klokt om den helt uforståelige, men allikevel dessverre forståelige mangel på kvinner i toppledelsen i store selskaper. Noe som gledet meg veldig var hennes avsluttende bemerkninger om at hun har gått fra å være motstander til å være varm tilhenger av pappapermisjonen på 14 uker som de blåblå dessverre har redusert til 10. Hun har skjønt det! Skulle ønske resten av de blå også vil forstå hvor viktig det er for likestillingen at fedrene får nærkontakt ALENE med spedbarna. Bare da blir det en reell deling av hjemmebaserte tjenester slik at også kvinnene kan ta de store og viktige oppgavene ute vel vitende om at barna er i en god pappas trygge omsorg. Samtidig må det være lov å sitere Elisabeth Grieg når det gjelder Uttalelsene til styreleder i Gyldendal om mangel på dyktige kvinner: MAKAN!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg