05.06.2015

I dag er det nesten sommer her på Sagene – blomster og trær er på sitt vakreste, fuglene synger og elven er der, noen ganger stor, andre ganger litt mindre. Selv om jeg vet at det er slik er jeg like forundret over hvor lyst det er ved 11-tiden om kvelden.

 

Først av alt – hurra for Sigrid Bonde Tusvik som i Dagsavisen på en humoristisk måte får frem viktige feministiske synspunkter. Nå begynner vi å bli lei av gutteklubben som heier på og velger sine egne med skylapper for alt utenfor deres egen lille krets! Dessuten – helt enig med henne i at bevæpnet politi hører ikke hjemme hos oss. Selv om jeg vet jeg ikke har gjort noe galt, ville jeg blitt ganske sjelven av å bli stoppet av politimann med gunner på hoften!

I dag for 23 gang sto Amnesty foran den SaudiArabiske ambassaden og ropte Free Raif Badawi og Stop the flogging. Det er en flott opplevelse å stå der sammen med mange andre og håpe på å gjøre en forskjell. I dag ble det lest to nydelige dikt om det å være fange – til å få tårer i øynene av!! Dette skal fortsette helt til Raif er fri – bli med da vel!

Ellers har jeg holdt foredrag på seminar for helsesøstre to dager etter hverandre. Så hyggelig å bli spurt og å få lov å snakke om det jeg brenner for – nemlig alle barns rett til et riktig og godt kosthold selv om de skulle reagere på noe i maten. Og fremfor alt å prøve å få alle de som setter barnet sitt på et restriktivt kosthold fordi de tror at noen, ofte bagatellmessige, plager skyldes noe i maten. Alt for mange barn har et restriktivt kosthold og alt for mange uten grunn.

Høringsnotat til Helsedirektoratet over utkastet til nye anbefalinger for spedbarnsernæring er et viktig dokument. Min rolle er igjen å prøve å bevege Helsedirektoratet til å anbefale begynnende introduksjon av vanlig mat fra 4 måneders alder. Mye tyder på at det er bra både med hensyn til allergiutvikling og for å unngå spiseforstyrrelser. Men arbeidsgruppen i Helsedir virker urokkelige – de gir ammeanbefalinger i stedet for ernæringsanbefalinger. Nok en ting jeg kan hisse meg opp over!


 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg