En god natt

Ja, hva er egentlig en god natts søvn ? Det er nok svært så individuelt, men nå skal jeg fortelle litt om min natt,,, og litt til.

Jeg har tilbrakt natten med kona mi i et gammelt ombygget bryggerhus på landet. Det har tett tak og er ellers glissent og trekkfullt. Regner det er det tørt og greit og luften er frisk og god. I går regnet det så det sprutet. Det trengte vi og i dag våknet vi til  sol og velstand. Vi sov 7-8 timer og som eldre folk flest mange ganger. De fleste av oss har det slik, vi sover ett par timer, snur oss i senga, drikker litt vann og kanskje vi står opp for å tisse en skvett. De fleste av oss gubbene må jo det.

Forskning har vist at 7-8 timer søvn er tilstrekkelig for å lade opp batteriene. Vi vet også at for mye søvn ikke er bra for oss. På sikt kan det være uheldig for helsa vår generelt og vi kan føle oss lite opplagt for å komme i gang med dagen. Skal jeg beskrive den gode morgen, blir det å komme seg helskinnet ut av senga uten å snuble, strekke seg littegrann, sette på kaffen og vandre litt rundt omkring i stua, inntil kaffen er klar. Selv om det høres litt “eplekjekt” ut gjør jeg litt morgengym også. Men i dag, nå er klokka 0845, vi går ned til vannet for et morgen bad. Vi er heldige, og det skal vi være oss bevisste.          

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg