“En tiger under dyna?”

Den store dramatikeren Bernhard Shaw ( 1856-1950 ) sa mye om mangt og siteres til stadighet. “Aldring er en av de uhelbredelige fakta i livet”, er ett av sitatene til ettertanke. Min tolkning av dette er at hvis/når vi er heldige, kan vi leve bra som gamle. Både helsepolitisk og ellers kan vi i hvertfall defineres som gamle etter 80 år, vi kaller det gjerne den 4 livsfase. Mange ting endrer seg. Motbakkene blir litt brattere, muskelkraften er annerledes  og vi snubler litt lettere enn før. Vi må konsentrere oss mer i det daglige for å huske hvor ting er osv. “Min kjære” løp nettopp rundt og lette etter brillene sine. Etter hvert så hun at de hang rundt halsen.

I mang en sammenheng har jeg vært inne på at det er så lett å klage over at alt har blitt dårligere med årene. Noen og åtti år som jeg har blitt, prøver jeg å forholde meg til det jeg greier. Skogsturene våre går fort nok. Vi ser mer av naturen, vi lukter mer på skogen og vi har tid til en prat med de vi møter. Jeg har også sett meg ut stier som jeg kan gå i fremtiden. Når jeg ikke kan kjøre bil selv lenger, kan jeg ta bussen. Jeg vil kunne gå med en eller to stokker og jeg vet at det er stubber jeg kan sette meg ned på for å tenke gode tanker, håper jeg.

Så litt til Bernhard Shaw igjen. Jeg må med en gang tilstå at jeg tror det var han som sa dette da han ble spurt om hvordan det var å fylle 80 år. Han hadde hele livet vært “en damenes mann” og det hadde nok krevd sitt. Han svarte: ” Nå har jeg hele livet levd med en tiger under dyna. Nå har den heldigvis begynt å roe seg”. Det er mange år siden jeg så dette første gang. Jeg har nå lest meg opp på hva man egentlig vet om kjønnslivet etter at vi har blitt gamle. Psykolog Bente Træen har skrevet endel artikler om dette, tildels bassert på egen forskning og til del på andres. Hun fastslår at denne forskningen har vært svært sparsom. Dette sansynligvis fordi få har trodd at gamle har noe kjønnsliv.

Træen sier: “Som yngre setter man mer pris på de gymnastiske sider a sex-livet som er knyttet til genital sex. Som gamle liker vi å bli tatt på, kost med og vi synes at noen kyss er bra”. Det er ikke overraskende at gamle fortsatt “kan ha lyst”, og kanskje vilje, mens det kan skårte på evnen til å få det  til. Ganske nye undersøkelser viste at omlag 50% av 80 åringene hadde fortsatt gode opplevelser av sex. Kvinner faktisk noe mer enn menn. Men betraktelig mer sjeldent enn tidligere i livet.

God nærhet og tilhørighet betyr nok mest når vi er gamle.

Til slutt Bernhard Shaw: ” Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, vi blir gamle fordi vi üslutter å leke”.

Hilsen Thor-Øistein

4 kommentarer
    1. Godt å lese, har formidlet videre til gode venner. Nyter en stille kveld i båten i en vik på Skåtøy, her er bare oss og Ulrik, skipshunden…i morgen blåser vi videre mot Arendal .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg