Julestemning, vi har funnet den!!

Det er ikke uvanlig å møte folk som klager over manglende julestemning. Når vi så snakker om det, blir vi alle klar over at dette er en temmelig individuell opplevelse og diffust begrep.

Vi kom hjem 4 desember fra sol og varme og Ragnhild fastslo temmelig raskt at dette ble juleforberedelser  med litt for stort tidspress. Neste år skal det bli en uke ekstra. Ragnhild baker, koker skinke, planlegger bøker til hele familien osv, osv. Alt bygges opp til vår store dag som er lille julaften. Av storfamilien vår vil omlag 15 være istand til å komme. Noen reiser til andre deler av familien i Sverige og pga reiserestriksjoner kommer ikke familiene i Tromsø og Hardanger på besøk. Bare tanken på juledagene er vel egentlig nok til at vi får både stemningen og forventningen på plass.

Men uansett, våre regelmessige turer i tussmørke opp i Maridalen er nok en viktig del av livet nå. Fra gamle Maridalsvei vandrer vi gårdsveien østover mot  Kirkeby. Lysene fra Kjelsås speiler seg i overvannet på Maridalsvannet og lys-settingen rundt Klosterruinene fører til en trolsk stemning. Vi møter ikke så mange. Om kvelden er det helst en eller annen rytter. Rolig skrider fjordingen eller en svart bondegamp avgårde. Det skjer så langsomt at det noen ganger også blir tid til en prat. På gårdstunet har bonden pyntet utegrana med lys

For vel 75 år siden var jeg ofte med far på vei fra skogen om kvelden. Enten gikk vi, eller vi fikk skyss med  tømmerkjørerene som var ferdig med dagens slit. Vi satt da foran på “bukken”, eller en sjelden gang på “geita” som kom slingrende bak. Hvis ikke geita var plassert opp på bukken. Slik var det som oftest når det ikke var lass på doningen. Gammel mann har lett for å bli nostalgisk og sentimental og jeg ser ikke noe galt i det. Hvis vi inviterer barn evt barnebarn med på en slik skumringstur, vil de oppleve det som stemningsfullt? Jeg tror vi skal prøve.

Bortsett fra “å være med” på det meste er ikke min innsats mye å skryte av. Dog, jeg prøver å markedsføre mine “spesialkjøttkaker” som jeg har prøvet og feilet meg frem til i løpet av mange år. De blir alle spist opp lille julaften!!

Førjulshilsen fra Thor-Øistein

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg