Om byorginaler og entusiaster

Nylig dumpet en bok ned i postkassen vår – en relativt stor og tykk bok med tittelen Byoriginaler. Det hyggelige følgebrevet fra forfatteren gjorde meg nyskjerrig så jeg satte meg godt til rette i sofakroken og begynte å lese. Dette er en bok som handler om de anonyme kjendisene, om kvinner og menn som har muntret og forarget Osloborgere pga sin eksentriske oppførsel, annerledes klesdrakt eller spesielle form for humor og underholdning.

Noen av personene som boken handler om husker jeg selv godt, enten fordi jeg har truffet dem på gatene i Oslo eller fordi de var endel av historiefortellingene i min oppvekst. Jeg ante f.eks. ikke hvem Køla-Pålsen var, men vitsene og historiene om Køla-Pålsen fortalte vi hverandre og lo godt av da jeg var barn. Nå vet jeg at Køla-Pålsen var grosserer (i kull) og en av Christianias rikeste menn best kjent for sin grovkornete humor og saftige replikk. Boken gjengir noen av historiene om og av ham som florerte i min oppvekst på 50-tallet.

Selvfølgelig husker jeg Advokat Hermansen som kunne dukke opp i det ene kostymet merkeligere enn det andre midt i Oslo sentrum, men kanskje spesielt på Bøler hvor han var bosatt. Han har en mangslungen og spennende historie utførlig beskrevet i boken. En fjern slektning av advokat Hermansen var Appelsin-Herman som startet som fattiggutt med talent for løping og forretninger og endte som mangemillionær i St.Petersburg. Ikke visste jeg at det var hans formue som søsteren Martina arvet som sørget for at Martina Hansens hospital i Bærum ble bygget og driftet via en stiftelse. Foran sykehuset står en byste av Martina Hansen og inne i resepsjonsområdet en byste av broren Herman.

Dette var bare en smakebit på de 25 spennende historiene om mennesker som  gikk sine egne veier, kledde seg som de ville og oppførte seg litt utenfor A4-rammen. Den som skrev boken om byorginalene som kom ut i 2008 med en ny og revidert utgave nå i 2019 er Even Saugstad som jeg vil betegne som en typisk entusiast. I tillegg til denne boken har han skrevet bøkene “Sarabråten – godset i skogen”, “Østmarka fra A til Å” og “Mystikk og overtro i Oslomarka” i tillegg til en håndfull andre, alle utgitt på hans eget forlag Frie Fuglers Forlag. Han er uttdannet typograf, men lever nå av forlags- og forfattervirksomheten samt å holde foredrag. Foredrag basert på Byorginalene er meget etterspurt og jeg vil holde øyne og ører åpne for å få med meg et slikt.

Vi skal være glade så lenge vi har mennesker som våger seg ut av komfortsonen for slik å berike våre liv. Vi skal også hylle entusiastene som er med på å åpne øynene våre for andre kvaliteter. Jeg håper riktig mange vil kjøpe og lese Byoriginaler – det er den vel verd.

Hilsen Ragnhild som også husker Ole Kopreitan med barnevognen og Nei til atomvåpen. Skremmende aktuelt også i dag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg