Sommer i Norge

Her sitter vi på drømmestedet Bråtane og kunne ikke ha det bedre. Etter noen dager med polarvind og iskulde, (ned mot 5 grader om natten i juni er virkelig iskaldt) har vi fått væromslag med milde vinder og gode temperaturer både natt og dag. Ja temperaturen er slik at selv Thor-Øistein tar morgenbad. (Ragnhild har dyppet seg hver morgen siden i april)

Dagene går med sedvanlige Bråtanesysler. Stort sett Sisyfosarbeid, det vil si vi luker og klipper gress og så går noen dager og ingen kan se at vi har luket og klippet gress. Men akkurat når det er gjort er det en enorm tilfredsstillelse å se hvor fint det blir selv om jeg vet det hele må gjentas ganske snart.

Vi har hatt besøk av Old Docs med feller. Dette er kullinger av Thor-Øistein som liker å spille golf og som siden 2007 har vært her nesten hvert år. Det blir lange morgener i solen, golfspill og middag, og mange gode samtaler hvor verdensproblemene drøftes inngående.Et assosiert medlem spiller ikke golf, men deltar i den mer sosiale siden av arrangementet. Jeg legger ved et bilde fra et tidligere arrangement da vi fortsatt var fulltallige og ett fra årets sosiale del, vordrinken på plattingen i kveldssol.

Vi er ikke helt avsondret fra verden og det som skjer ettersom vi følger med på TV og leser aviser på nettet. Jeg har derfor rikelig anledning til å gremmes både over iskanten som ikke ble flyttet sydover tross faglige råd og oljelobbyen som sikret milliardoverføringer til nettopp olje. Og ja, jeg vet at vi ikke kaneller skal skru av oljekranene og stenge ned oljeindustrien, men milliardoverføringer som sikrer selskapene mulighet til å bygge ut enda flere felt… Var det virkelig nødvendig? Og AP dilter med de borgelige, hvor blir det av miljøengasjementet? I forhold var det småpenger som gikk til det grønne skiftet som regjeringen skryter av at de er så opptatt av. Det er all mulig grunn til å gremmes, noe jeg selvfølgelig gjør.

Vi som andre er selvfølgelig opptatt av alle demonstrasjonene som foregår rundt om i verden mot rasisme. Det er mange stemmer her hjemme som maner oss til å se oss selv i speilet og sette ord på våre egne fordommer. Den hverdagsrasismen vi ser og hører om er en del av oppveksten og livene til mange her i landet. Jeg kan bare oppfordre alle til å lese Facebookinnlegget til Thor-Øisteins gode venn Yngvar Andersen. Det er til ettertanke og til å gråte litt over. http://Puls-Yngvar var 13 år første gang han ble kalt «helvetes svarting»

Men så faller jeg tilbake i sommermodus, vandrer rundt og nyter synet av alle blomstene, gleder meg over at det ser ut til å komme bra med bær i år (hvis vi får litt, men ikke for mye, regn). Nå skal jeg ut og lukte på nattfiolen. Det er en unnselig liten blomst som bare er å finne enkelte steder og kun frem til St.Hans. Når solen går ned bak åsen dufter den vidunderlig, men bare etter solen er forsvunnet fra vekstplassen.

Dette er nattfiol, dessverre kan jeg ikke formidle duften.

Hilsen Ragnhild i sommermodus

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg