Ullevål og grønnvasking

I går var det en storstilt mønstring på Ullevål sykehus med rekordstort fremmøte hvor Folkeaksjonen Bevar Ullevål sykehus var en av arrangørene. Jeg kunne dessverre ikke delta her jeg sitter i sofaen med benet høyt, så jeg regnet med å få litt info og noen øyeblikksbilder fra arrangementet via mediene. Stor var min skuffelse da det var heeelt tyst, både i NRK og andre medier. Det eneste stedet det var lagt ut bilder og beskrivelser var på Facebook. Hva har skjedd? Er det ikke av allmenn interesse når tusenvis av Osloborgere møter opp for å vise sin mening og protestere? Vi har da pressefrihet her i landet så det blir kanskje litt for konspiratorisk å foreslå at noen sentrale politikere har lagt lokk på dette.

Det er interessant å merke seg at denne saken, nedleggelse av Ullevål og bygging på Gaustad, ikke har støtte i de fleste bydelene i Oslo og at selv representanter for regjeringspartiene og Høyre (som er de  ivrigste nedleggerne) tar til gatene og avisspaltene for å vise sin misnøye. Det er sikkert flere grunner til den katastrofalt dårlige oppslutningen om regjeringspartiene, men i Oslo er jeg ganske sikker på at Ullevålsaken er en medvirkende årsak til nedgangen. I denne saken som i flere andre er vel prestisjetapet ved å snu for stort og prestisje er noe politikerne våre er avhengig av. Kjære Jonas, som en ivrig friluftsmann ikke glem fjellvettreglene – vend om i tide, det er ingen skam å snu.

Her jeg sitter er jeg en ivrig konsument av alle slags nyheter, aviser i alle kulører på nett og papir og TV. Jeg må si jeg smilte litt i skjegget jeg ikke har da jeg leste om de nyeste navneendringene innen forvaltningen. Nå skal det hete Sokkeldirektoratet i stedet for Oljedirektoratet. Dette minner meg om da Statoil skiftet navn til Equinor. Begge navneendringene prøvde og prøver å utelate ordet olje fordi vi alle vet at olje ikke er bra, forurenser og burde fases ut, selv om olja har gjort oss søkkrike. Om ikke slik navneakrobatikk er grønnvasking, noe representanten for MDG påpekte i Dax18, så vet ikke jeg.  Samtidig skal Petroleumtilsynet skifte navn til Havvindindustritilsynet, et navn man skal være klink edru og ikke ha problemer med tungen for å uttale. Dessuten høres det så mye snillere ut med havvind enn med petroleum…..Ingen vet eller vil fortelle hva navneendringene vil koste, men vi vet at det ikke blir småpenger. Jeg skal avstå fra å si noe om overføringer til kommunene og sykehjemplasser, barnehager og skoler i den anledning.

Hilsen Ragnhild i rekonvalesens

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg