Vi må aldri slutte!

Jeg håper at bildet av Ragnhild kommer til sin rett !?  Ragnhild har alltid vært en bade-engel. Uansett temperatur i vannet, har det vært mulig med et morgenbad, så har det blitt gjennomført. April-bad i Kragerøskjærgården, sommerbad i støa i Lyngen eller som nå i vårstri Akerselva, blir gjennomført uten rop og skrik.

I gamle dager sang vi om “Akerselva du gamle du grå”.  Men det gjelder ikke nå. Utslipp fra industri og områder ble forbudt for omlag 40 år siden, Trær og vegetasjon ellers rundt elva, er inkludert i byens parkområder og pleies deretter. Overskudd vannet fra drikkevannskilden vår, går i elva og selv smålaks og ørret lever her i det klare, rene vannet. Nord for Nydalen har vi ett par badeplasser, men vi har vår egen her på Lilleborg. Fra leiligheten ser vi elva 50-60  m bortenfor oss. Fra en liten trapp er det mer eller mindre rett ut i vannet. Litt sleipt er det med småstein i mudderet. Vi gjør dukkerten mindre hasardiøs ved å holde i tauet som er festet i ett tre.

Det er egentlig i en tilsnikelse å si “vi”.  Jeg styrte tauet,  mens  snart 82 åringen prøvde å holde balansen i vannstrømmen. Sammen med en venninne gjør Ragnhild denne øvelsen ett par ganger i uken fra kl. 0730. I etterkant er hun både våken og opplagt,  når vi starter med kaffe og morgenavis.

Jeg unnskylder meg  å fortelle at bading i veldig kaldt vann er direkte ubehagelig for meg. Fra 12-14 grader i vannet går det med en rask dupp,  men “det er det”.

For Ragnhild er morgenbad, selv i 4-5 graders vann, litt rituelt. Det skal vi ikke kimse av. Riter er viktig for å stå løpet ut. Jeg skal ikke i detalj gjenta mine hyppige turer i skog og mark, er for meg. Er jeg der ute, kan jeg nok virke rimelig manisk på mine omgivelser. Men slik får det være.

Hilsen en lett imponert ektemann, TØ.

5 kommentarer
    1. Jeg fortsetter å være kjempe imponert over Ragnhilds morgenbad. Bildet viser jo at et slikt bad i vårflommene Akerselva kan være ganske dramatisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg