God jul

 

Rolig julaften morgen og formiddag. Lang morgenseanse med aviser og julebakst. Adventspusselet er blitt fullført. De siste julekortene pr telefon ferdig snakket. Julekaktusen som er arvet etter mor er nesten utsprunget. Og hvis dere lurer på hva som skjuler seg under sen gule plastbøtten på verandaen så er det restene av juleskinken.

I går var den tradisjonelle Lille julaften med barn, svigerbarn og barnebarn, de av dem som er i Osloområdet i julen. Tradisjonen tro ble det servert sild, rakfisk og mer “barnevennlig” laks som røkt og gravet, og ikke å forglemme den enda mer tradisjonelle juleskinken. Juleskinken fortjener egen omtale, en oppskrift fra min svenske mormor, modifisert etter litt moderne muligheter. Den har ligget i sukker-saltet lake i 2 uker , kokt og griljert akkurat slik mormor og mor gjorde det. Lurer på om noen av mine plukker opp hansken etter meg. Ellers var det stor og god stemning, mye latter og morsomme påfunn, quiz og selvhjelpskurs. Sist gang ble første vers av Terje Vigen deklamert, denne gangen vers nr 2. Vi kommer neppe gjennom hele i vår levetid.

Nå sitter vi her og er bare fyllt av takknemlighet. Takknemlige for barna våre, dine, mine og vårt som ser ut til å strikose seg sammen, store barnebarn som gleder seg over å være sammen. Vi tenker nå på alle dem som ikke er så heldige som vi er, som har mistet noen nå oppunder jul, enten på naturlig måte eller voldelig. Jeg tenker på min gode venninne som tilbringer julen på sykehus med brukket ankel. Tankene våre går også utenom andedammen, til det som skjer i Ukraina og på Gaza. Det er så grusomt at det er ikke til å holde ut. Er det lov å privatisere, å feire jul med våre kjære og ha det så morsomt og hyggelig, trygt og godt? Jeg har ikke noe godt svar på dette, men velger å holde meg til det nære og ha en fin julefeiring med dem jeg er glad i.

Jeg vil med dette lille, julete innlegget ønske alle våre lesere en riktig god jul og takke for at dere er der, følger oss og kommer med kloke og gode kommentarer. GOD JUL.

Hilsen Ragnhild

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg