Mat, helse og miljø

I kjølvannet av de nye nordiske kostrådene har aviser og andre medier i løpet av sommeren vært fulle av matsnakk. Hva er sunt, hva er ikke sunt, hva skal vi spise mer av og hva mindre. Men den aller største snakkisen har vært at de nordiske kostrådene også tar miljøhensyn i sine råd. Nå skal en arbeidsgruppe i Helsedirektoratet arbeide med revisjon av norske kostråd og komme med forslag til nye norske kostråd som skal offentliggjøres i løpet av 2024.

Da innholdet i de nordiske kostrådene ble lansert i juni i år var det særlig to ting som vakte til dels ramaskrik og debatt. Det var tilrådingen om alkohol som på vitenskapelig grunnlag ikke kan gi noe annet råd enn totalavhold og at rådene skulle ta hensyn til miljø og klima i tillegg til helse. Ikke uventet var representanter for et norsk parti straks på banen og startet en “kua mi jeg takker deg”- debatt samtidig som det ble vist til hvor håpløst det er å ta hensyn til miljø og klima når det gjelder matsikkerhet. Og sånn har sommeren gått, for og i mot alkohol, for og i mot store kjøttmåltider og for og i mot klima som premissleverandør for kostråd.

En ting som heller burde ha kommet tydelig frem når kostrådene diskuteres er hensynet til de gamle. Vi er 220.000 personer over 80 år her i landet og det er ved flere anledninger vist at mange i denne gruppen spiser for lite og for dårlig. Det er kanskje behov for egne kostråd for denne gruppen, behovene er helt annerledes enn for barn, unge og middelaldrende. Dessuten, råd er råd og ikke pålegg. Vi må komme bort fre begreper som innebærer skam over hva vi spiser.

De siste ukene har det vært litt stillere, valgkamp og Arendalsuke har kommet i forgrunnen for mat og kostråd. Inntil jeg for noen dager siden så på Dagsrevyen og det kom en stripe med tekst under bildet som sa at de norske kostrådene skal ikke ta hensyn til klima og miljø. Hadde jeg drukket kaffe til Dagsrevyen hadde jeg satt den i halsen. Hva? Skal ikke en av de aller største varslede katastrofer, nemlig overoppheting av kloden vår tas med i betraktning når vi utarbeider nye kostråd? Siden har jeg prøvet å få verifisert utsagnet men ikke funnet noe hverken på NRK eller i andre medier. Har jeg drømt? Nei det tror jeg ikke, dette utsagnet gikk under TV-bildet i flere minutter uten at det ble kommentert, og jeg sov ikke.

Jeg håper veldig at jeg tar feil, men kan det være slik at Arbeidsgruppen i Helsedirektoratet har fått pålegg fra offisielt hold og et av regjeringspartiene om å holde miljøet utenfor når våre kostråd skal revideres? Revideringen skjer med bakgrunn fra de Nordiske anbefalingene som altså er tydelige på at de tar hensyn til klima og miljø. Er vi i Norge så spesielle og bor i et så annerledes land at vi kan ture frem med ikke miljøvennlig husdyrhold (og i tillegg fortsette å åpne nye oljefelt, selv om det har lite med mat å gjøre). Jeg håper at det ikke er slik at et regjeringsparti har fått et nytt “bein” og jeg undres i bytte mot hva?

Jeg hadde tenkt å skrive om de glemte afghanske kvinnene, de som arbeidet for norske interesser i Afghanistan før Taliban tok makten og som Norge rett og slett har glemt. Det er så uhørt, så skuffende og så forferdelig at det fortjener store oppslag i riksdekkende medier i stedet for en kommentar i en liten seniorblogg. Stor takk til ambassadør Bjørn Johannessen som fikk spalteplass på baksiden av Klassekampen 12.august. Håper flere tar dette til de nivåene det hører hjemme.

Hilsen Ragnhild som er opprørt (igjen)

 

6 kommentarer
    1. Du skriver så bra og fornuftig om dette. Så jeg foreslår at du skriver til Yttringer Nrk.no. Der vil du nå ut til noen hundrede tusen lesere med dine kloke ord 😢

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg