Podkaster til besvær

Podkaster er den nye hypen – fra bloggosfære til podkastsfære – alle vil gjerne ha sin egen podcast og mediehusene kaster seg på den nye bølgen. Selv min kjære Thor-Øistein var inne på om vi ikke nå skulle komplettere seniorlivet med en seniorpodkast. Jeg er ikke helt enig, men det er en annen historie.

Jeg er nok gammel og sur, men jeg ser med stor misbilligelse på NRKs nye satsing på podkaster og nå dreier det seg om å trekke til seg unge mennesker. Det er særlig to podder som henvender seg til de unge, Millionærhjerne, som selv om det ikke sies direkte henvender seg til gutter 15 – 25 år, og Sophie og Fetisha som nok helst henvender seg til unge jenter. Kan godt tenkes disse podkastene blir en suksess for NRK med mange lyttere, men det til en pris jeg skulle tro NRK helst ville være foruten. Poddene markedsfører materialisme og usunn utseendefokusering. Ønsker vi at våre ungdommer først og fremst skal fokusere på penger og utseende?

Heldigvis er det ikke bare jeg, gammel og sur feminist, som reagere. I Klassekampen mandag skriver Selma Flo Munch (sikkert også en sur feminist, men slett ikke gammel) at når nå den mye omtalte klinikken Nomi åpner dørene er det nok en klinikk som har som forretningsmodell å få kvinner, særlig unge kvinner til å føle seg stygge. Sophia og Fetisha får gjøre det samme – fortelle følgerne sine som først og fremst er unge kvinner at hvis de bare opererer litt her og injiserer litt der så blir de vakre og rike, som Sophie Elise. Vel og merke hvis digre lepper fulle av fillers og unormalt svære pupper fyllt med silicon er vakkert, jeg synes ikke det, men jeg er som sagt gammel og sur. Nå er ikke podkasten helt ukontroversiell innad i NRK heller. At Sophie Elise får lov å bruke NRKs sendeflate kommersielt er mildest talt underlig.

Men det er ikke bare gamle og sure feminister som reagerer. I Aftenposten mandag skriver Sofie Sinnes, 16 år at selv om hun er i målgruppen (kvinner 15 – 25 år) blir hun ikke truffet. Hun føler at her går NRK mange skritt tilbake i tiden. I stedet for å lage stoff for ungdom som går i dybden på virkelige problemer i tiden serverer de altså mer “gossip” til målgruppen skriver Sofie. Jeg kan bare si heia Sofie og skam til NRK som misbruker sin makt som allmennkringkaster. Her hadde de hatt mulighet til å få en podkast fra en reflektert ungdom som kunne sette de virkelige problemene i tiden på dagsordenen. I stedet serverer de overfladisk fjas og er med på å fremme utseendefokus.

Jeg vet at mange unge gutter drømmer om å bli rike, i hvert fall er vel det en prepubertal drøm. Hvorfor NRK skal bygge opp under slik materalistisk og overflatisk tankegods er meg en gåte. Jeg har stor respekt for Christian Strand som journalist, men her synes jeg han bommer. Men det er kanskje fordi jeg er, ja nettopp, gammel og sur.

Hilsen Ragnhild – irritert over NRK

5 kommentarer
    1. Jeg er også sur! Når jeg tenker på dette her i alle fall. Og relativt gammel i denne sammenhengen. MEN jeg er er ganske sikker på at dette ikke treffer avleggeren min på 23 år heller.

      Jeg har ikke hørt hverken den ene eller den andre av disse podcastene, bare lest om dem, så ikke vet jeg hva jeg er sur på engang. Jeg mistenker at hvis jeg hadde forsøkt å sette dem på så hadde jeg gått fra sur til forbanna! Og det har jeg faktisk ikke tid og lyst til.

      Men det er så bra at ungdommen tar til motmæle. Heia Sofie!

    2. Jeg nekter å tenke på meg selv som gammel og sur, bare fordi jeg er kraftig provosert over nrk sin satsing på unge kvinner og menn. Jeg tenker vi er gamle og kloke, og bør bruke klokskapen til å be nrk om gode og tankevekkende podkaster til familiens unge.
      Det finnes en uhorvelig mengde mer tomhjernede kjendispodkaster i andre kanaler. Jeg tror ungdommene klarer å finne disse der, så får heller nrk miste noen lyttere.
      Nrk er statskanalen, de har lisenspenger og de bør bruke av disse til å lage utfordrende og lærerike podkaster om samfunnsspørsmål, politikk og andre viktige tema som ungdom er opptatt av. Er podkastene gode nok, tror jeg ungdom finner dem, helt uten at andelepper, rikdom og silikon er tema.

      Du skriver at dere har snakket om en seniorpodkast i Seniorlivet, men at du er kritisk. Det syns jeg faktisk er veldig synd, er det noe vi seniorer absolutt burde ha, så er det en podkast som følger opp gode innlegg som dere har i bloggen. Jeg hører mye på podkast, men det blir mest litt tyngre kunnskapspodkaster og podkaster om filosofiske spørsmål. Koser meg forresten veldig med Lindmo & co sin podkast på nrk, rett før leggetid👍. Jeg skulle gjerne ha en litt slentrende podkast, som tar opp ulike emner, akkurat slik dere gjør i bloggen. Jeg blir fast lytter😀.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg