Skiløype for gamlinger!

Den første skituren husker jeg selvsagt ikke. Men jeg har et bilde fra vinteren før jeg fylte 3 år, som viser en liten pjokk med ski på beina som holder far i hånden. Det var starten på et langt liv med mange skiturer. Noen stor skiløper har jeg ikke vært, men jeg kan kanskje kalle meg en brukbar turløper.

Etter å ha blitt 80 år, har det blitt nye utfordringer. Ballansen og “ork” har gradvis blitt dårligere. Det skal ikke være rare utforkjøringer til før skiene stokker seg og jeg går på trynet. Det har gått bra, men frykten for benbrudd er en realitet. Ifjor var jeg innstilt på at 2022 var min siste skisesong, slik mange venner også har valgt å gjøre..Jeg har prediket viktigheten av å fortsette så lenge som overhodet mulig med det som er viktig for deg. Og det har skigåing i skog og mark vært for meg.

Men så lå løsningen rett foran meg. Hele høsten har vi gått turer på beina med hunden Pia fra parkeringsplassen Hønefoten i Maridalen. Det var ikke mye snø til å begynne med, men Skiforeningens løypemaskin har selv på 10-15 cm snø 2-3 ganger i uka preparert en 3 km en løype  på jordene inn til Skar så etterhvert ble det skiturer. En liten bakke fra parkeringsplassen, ellers flatt og fint. Dette er ideelt for en gamling, tur-retur Skar, 5-6 km., fortsatt  istand til lett diagonalgang og noen dobbelttak. Men det skal ikke mye til, før pusten gir beskjed  om at det ikke er noe poeng med å kjekke seg. Det blir som oftest en times tur som ganske sikkert er bra for helsa. Det viktigste er dog at det føles så bra.

Til alle mine venner som har latt skiene stå i vinter. Bli med en tur i Maridalen !  Det er bare å ringe, så skal jeg lede an. Løypene er så faste og fine, at hvis vi snubler overende, så greier vi faktisk komme opp på beine igjen ved egen hjelp. For ordens skyld, min Ragnhild er sprekere og yngre, og greier det meste, også i løypa.

OK, vi tar ett par år til, i hvertfall.

Hilsen Thor-Øistein

6 kommentarer
    1. Utmerket gamle venn, skulle gjerne fulgt deg, men skia har jeg gitt bort. Men jeg er heldig, På Ekeberg er det preparert løype. Relativt tidlig på dagen er det nesten ikke folk, sola skinner og jeg kan gå på beina med krykker eller staver uten å ødelegge spor. En fin runde på en drøy time med litt asfalt først og sist. God tur, vi snakkes.

    2. Deilig at det finnes løyper som går i bortover-bakke! Skjønner godt at dere gjerne vil holde på med skigåing så lenge som mulig – deilig! 🙂

    3. Godt med løyper i bortoverbakke 😀 Det er godt å bevege seg selv om det er mer risiko med ski på beina – men så lenge man klarer komme seg på beina igjen og fallene ikke er av det dramatiske slaget…. ja så går det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg