Tradisjoner

Det er mulig at vi som er eldre er ekstra opptatt av tradisjoner, i alle fall er jeg det. Og når vi nå har startet vår- og sommersesongen på Bråtane, ja da er jeg ganske full av tradisjonelle gjøremål og tanker.

Litt om Bråtane

Jeg har sikkert skrevet om Bråtane tidligere, en husmannsplass på Gumøy utenfor Kragerø som mine morforeldre kjøpte i 1947. Det var mormor som var fruen til Bråtane og hun elsket dette stedet. Jeg var her første gang sommeren 1948, nesten 7 år gammel og da så Bråtane litt annerledes ut enn i dag.

Og slik ser det ut i dag

Mye er likt, men endel er annerledes. Den gang var det verken strøm ellert vann, og jeg var voksen før det kom først strøm og så borrevann. Somrene på Bråtane med mormor og mumme (som jeg kalte morfaren vår) var langsomme og til tider kjedet jeg meg skrekkelig. Jeg elsket å bade, men mormor var streng på minimum 1 time etter frokost og 2 timer etter middag før det var lov å bade.

Mormor og mumme var ikke veldig ivrige gartnere, men plukke plommer gjorde de, iført passende antrekk for den tiden – mumme i hvit skjorte, men uten slips – det var jo ferie.

Da mormor døde så alt for tidlig i 1957 overtok mor Bråtane og vi fortsatte å tilbringe somrene her. Etterhvert kom som jeg har nevnt både vann og strøm og de gamle husene ble restaurert. Mor og far drev utstrakt gartnervirksomhet med grønnsaker, frukt og bær i over 30 år, dette har jeg ikke klart å følge opp. Men når jeg kommer hit ned og ser for meg mor iført mine gamle bermudashorts ivrig lukende, ja da ifører jeg meg shorts jeg har arvet etter en av mine døtre og sår urter, steller rosene og prøver så godt jeg kan å bringe Bråtanearvebn videre. For både mormor og mor bor i veggene her og når jeg er her tenker jeg stadig på dem og håper de synes at jeg i alle fall prøver å føre tradisjonene videre.

Barna mine har vokst opp her sammen med sine fettere og kusiner

Når vi holder sommerfest med mine to søsken, deres barn og barnebarn og våre barn og barnebarn, da vet jeg at mor og mormor er fornøyd med oss. For familiesamhold og tradisjoner satte de begge høyt, og det gjør jeg også. Her bilder fra mors 100-årsdag som vi feiret her for 2 år siden og hvor noen fra 4 generasjon på Bråtane er med.

Og nå er det Gry med to døtre som feirer påske på Bråtane med oss. I min barndom var vi nok på fjellet i påsken, uten strøm ble det alt for kaldt å være her. Men vi skal ha lammestek på påskeaften og barna som er blitt ganske så store har funnet påskeeggene sine – sånn må det være. Selv om det bare er 20 april er bjerkene sprunget ut, blåveisen nesten avblomstret og morelltreet på full fart til å springe ut. Så nå har vi startet Bråtanesesongen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg