Jeg trodde det måtte være en spøk – det kan jo ikke være mulig at mine kolleger, norske leger, kunne reklamere for leppeforstørrelse. Jeg sikter naturligvis til annonsen som tilbyr russ leppeforstørrelse til redusert pris, kr. 2500,-. Og dessverre er det ingen spøk, men en skjønnhetssalong i Tromsø som tilbyr russ (og det er jo ment russejenter) dette. Skjønnhetsindustrien har ingen etiske retningslinjer – de vil tjene penger og tjene grovt på unges (flest jenter) usikkerhet og misnøye med eget utseende. Men vi leger skal ha etiske retningslinjer så jeg kan ikke forstå at to leger i Tromsø slipper unna med en slik annonse. Nå er ikke Tromsølegene de eneste som reklamerer for leppeforstørrelse. Volvat, Aleris og en rekke andre private klinikker gjør det samme. Men Tromsøklinikken er den eneste som retter annonsen direkte mot russ med et tilbud.
Lindre, trøste, men ikke skade.
Slik er vi som leger opplært til å opptre. Når leger da tilbyr tjenester som helt klart er til skade, ja da må noen rope stopp. Og heldigvis har to kolleger, fastleger, ytret seg i skarpe ordelag mot den forkastelige annonsen rettet mot russ(jenter). Alle har selvfølgelig et ansvar for å motarbeide kroppspress og skjønnhetshysteri, men vi leger har et dobbelt ansvar. Derfor er det både trist og uforståelig at Tromsølegene som driver skjønnhetsklinikken ansikta.medica slipper unna uten påtale. Her må det være noe galt med retningslinjer og påbud. Leger har forbud mot å fallby sine tjenester ved å reklamere for det vi gjør. Alternative utøvere bruker mye spalteplass i mediene nettopp til å fortelle om sine fantastiske produkter. Så lenge de ikke er leger kan de fritt gjøre det, enda så uheldig det er, men leger må unngå den type virksomhet. At lege på klinikken ansikta.medica Mikhail Sovershaev forsvar sin praksis bare viser hvor lite han har forstått.
Kosmetisk kirurgi, fortrenger det helt nødvendig plastisk kirurgi?
Det er stor mangel på plastiske kirurger på sykehusene i Norge. Viktig behandling som reparasjoner etter store skader og ulykker eller etter radikale kreftoperasjoner har lange ventelister. Er det fordi endel plastisk kirurger ser muligheten til å tjene store penger i det private ved å forstørre helt normale bryster hos unge jenter, rette på normale neser og haker og løfte på ansiktene til oss som er opp i årene og ser ut som vi er opp i årene? Eller hva med det som er siste skrik i denne typen operasjoner: å forstørre rumpa med eget fett.
Er forbud mot reklame for kosmetisk kirurgi veien å gå?
Vi har forbud mot alkohol- og tobakkreklame, noe som er viktige og gode virkemidler. Kosmetisk kirurgi er selvfølgelig ikke fullt så helseskadelig som alkohol og tobakk, men etterhvert nærmer det seg både fysisk og psykisk skade. Det er selvfølgelig mange som vil skrike opp om at forbud er inngrep i ytringsfriheten og den personlige friheten. Jeg vil imidlertid mene at noen trenger å beskyttes mot seg selv og mot utilbørlig press fra omverdenen. Kudos til de to fastlegene som tok til motmæle mot ansikta.medica og ropte ut et varsko. Leger som er med på skjønnhetsgaloppen bør tenke seg om flere ganger og bruke utdannelsen sin til noe mer nyttig.
Hilsen en som vanlig oppbrakt Ragnhild















